Home / בריאות ותזונה / בריאות-מלאות / ליקופן – מיהו ובמה הוא תורם לנו?

ליקופן – מיהו ובמה הוא תורם לנו?

ליקופן
יתרונות הליקופן

ליקופן – מיהו ובמה הוא תורם לנו?

ליקופן הינו פיגמנט מסיס בשמן ממשפחת הקרטנואידים, האחראי לצבעם האדום של חלק מהפירות והירקות (בעיקר עגבניות). הליקופן מתפקד בגוף כנוגד חמצון חזק מאוד המונע את נזקי חמצון שנגרמים ע"י רדיקלים חופשיים. עם הזמן, יותר ויותר מחקרים מעידים על השפעותיו החיוביות של הליקופן כנוגד חמצון עוצמתי הפועל במניעת נזקים חמצוניים, למען שמירה על בריאות האדם. אם כך, במה עוד הוא תורם לבריאותנו?

ליקופן ויתרונותיו הבריאותיות:

שיפור מראה העור ביום יום, אנו נחשפים לנזקים סביבתיים (חשיפה מוגברת לשמש, פיח מכוניות, עשן הסיגריות וכו') המגבירים את התהליכים החימצוניים בגופנו ע"י רדיקלים חופשיים. חלק מההשפעות השליליות של הרדיקלים החופשיים הינו האצת תהליך ההזדקנות ע"י פגיעה בתפקוד תאי הגוף. תרומתו של הליקופן על מראה תקין ובריא של העור נובעת מהיכולת שלו להפחית ואף למנוע את תהליכי החמצון והפגיעה בתאי הגוף ובכך לשמור על בריאותו.

מניעת סוגי סרטן שונים במחקר שנעשה בסביבת אוכלוסיות שונות שבהן הדיאטה עשירה בפירות וירקות, הכוללת עגבניות, נראה כי שיעור חולי הסרטן הינו נמוך מאשר אוכלוסיות שבהן הפירות והירקות מהווים לחלק דל בדיאטה היומית. צריכת עגבניות ומוצריהן הוכחו במחקרים שונים כתורמים במניעת סוגים שונים של סרטן וביניהם: סרטן באיברי מערכת העיכול, סרטן הריאות, סרטן השד וסרטן צוואר הרחם. מחקרים נוספים שנעשו בתרביות תאים הראו את השפעתו הישירה של הליקופן כנגד התרבות התאים.

בריאות העין – במחקר נוסף שבו בדקו את ריכוז נוגדי החמצון בעיניים, הליקופן, כמו קרוטנואידים אחרים, נמצא בריכוז גבוה במבנה התוך עיני הנקרא הגוף הריסני (או גוף העטרה, שלו תפקיד עיקרי על התמקדות הראיה במרחקים שונים) וגם באפיתל הצבעוני של הרשתית. בעקבות ממצאים אלה החוקרים סבורים כי לליקופן, בדומה לקרוטנואידים אחרים כמו לוטאין וזיאקסנתין, הינו בעל השפעות חיוביות במניעת התפתחות קטרקט, ניוון מקולרי, ומחלות עיניים אחרות.

הפחתת הסיכון למחלות לב – תהליכי החמצון הנגרמים ע"י רדיקלים חופשיים מעלים את הסיכון לחלות במחלות שונות וביניהן מחלות לב וכלי דם. אחד הגורמים להתפחות טרשת עורקים הוא הצטברות כולסטרול בדפנות העורקים, הנגרם ע"י תהליך חמצון של ה-LDL  (low density lipoproteins) הידוע גם בתור "הכולסטרול הרע". מחקרים שונים מעידים על תרומתו של הליקופן כנוגד חמצון חזק הפועל למניעת נזקי חמצון הליפופרוטאינים בעלי הצפיפות הנמוכה (LDL) ובכך מפחית את הסיכון לפתח טרשת עורקים ומחלות לב שונות.

בריאות העצם – העצם הינה איבר דינאמי אשר בכל עת מתקיימים בה תהליכי שחלוף (הנקראים גם Remodeling). תהליכי שחלוף אלה מתבצעים ע"י אוסטאובלסטים (תאים יוצרי עצם) האחראים לבניית העצם העצם ואוסטאולקסטים (תאים הורסי עצם) האחראים לפירוק העצם. שחלוף העצם גורם לחידושה ע"י החלפת איזורי העצם הישנים באיזורים חדשים, על מנת להגיע לחוזק מקסימלי. כל עוד ותהליך השחלוף פועל בשוויון (הרס ובניה), מסת העצם הינה במצב תקין. אתם בטח שואלים איך כל זה מתקשר אל הליקופן? התשובה היא, שהנזק החמצוני הנגרם ע"י רדיקלים חופשיים עלול לפגוע בתהליך שחלוף העצם ובכך מוביל להתפתחות מחלות במערכת השלד, כגון אוסטאופורוזיס (איבוד מסת העצם) השכיחה. צריכת נוגדי חמצון יכולה להועיל לבריאות העצם, הודות לפעילות הנוגדת חמצון שלהם. השפעתו החיובית של הליקופן על בריאות העצם עדיין מוטלת בספק, עקב מיעוט מחקרים בנושא.

סרטן הערמונית – בשנים האחרונות, ישנם עדויות ממחקרים על ההשפעות החיוביות של הלקופן כנוגד חמצון בעל פוטנציאל משמעותי במניעת סרטן הערמונית. באחד המחקרים שנעשו,  נבדק האם יש קשר בין צריכת עגבניות ומוצריהן לבין הסיכון לסרטן הערמונית. ממצאי המחקר גילו כי צריכת העגבניות ומוצריהן (המהווים כמקור לליקופן) מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

לחץ דם גבוה – במחקר שנעשה ב-30 אנשים בגילאי 40-65 הסובלים מלחץ דם גבוה, נראה כי תיסוף של 15 מיליגרם ליקופן במשך 8 שבועות גרם לירידה בלחץ הדם ולשיפור במצבם.

עקרות גברית – כיום מוערך שכ-7% עד 10% מהגברים הבוגרים בשנות הפוריות לחייהם סובלים מעקרות. אחד הגורמים העיקריים לכך הינו כתוצאה מתהליכים חימצוניים המתרחשים בגוף. צריכת ליקופן יכולה למנוע את הנזקים החימצוניים הגורמים לעקרות, כל עוד ואיננה נבעה מבעיה מולדת, גנטית, זיהום או בעיות רפואיות כמו ווריקוצלה.
*השפעות אלה עדיין שנויות במחלוקת עקב מיעוט במחקרים.

מקורות הליקופן במזון:

עגבניות ומוצריהן (מוצרי עגבניות כמו: רסק עגבניות, קטשופ, עגבניות מיובשות, הינם בעלי תכולה גדולה יותר של ליקופן מאשר עגבניה טריה)
אבטיח
גויאבה
אשכולית
אפרסמון
כרוב סגול
*הליקופן אינו מיוצר ע"י הגוף ולכן יש לצרוך אותו מהמזון. כפי שנאמר לפני כן, הליקופן הינו קרוטנואיד המסיס בשמן ולכן כדי להבטיח את ספיגתו המיטבית, מומלץ לצרוך אותו בנוכחות שמן כלשהו בארוחה.

מהי הכמות היומית המומלצת לצריכת הליקופן?

בהתבסס על מחקר שבוצע לאחרונה, מומלץ לצרוך כ-5-10 מ"ג ליקופן ביום, כמות היכולה להיצרך בקלות דרך מקורות המזון. יש לציין, שכמו שאר הקרוטנואידים, צריכת כמויות גדולות יותר מאשר הכמות המומלצת של הליקופן, לא הראתה עדות כלשהי להשפעות שליליות על הבריאות.

לסיכום:
כיום, יותר ויותר מחקרים מעידים על השפעותו החיובית של הליקופן כנוגד חמצון חזק התורם לבריאות האדם . על סמך מחקרים אלה, מומלץ לשלב את הפירות והירקות המכילים ליקופן כחלק מהתפריט היומי, בדגש על עגבניות ומוצריהן שתכולת הליקופן שבהם גדולה יותר. בנוסף, ישנם מוצרים רבים המבוססים על עגבניות  ויכולים להעשיר בגיוון רב את הטעם והמראה של תבשילים ומאכלים שונים. אז אם נמנעת מאכילת עגבניות ומוצריהן, כרגע יש לך את כל הסיבות למה כן כדאי לך לכלול אותם כחלק מהתפריט היומי.

מקורות:
•  Rao AV and Agarwal S, Nutrition and Cancer 31 199 (1998)
• R. E. Giovannucci E, Liu Y, Stampfer MJ, Willett WC, Journal of the National Cancer Institute 94 391 (2002)
• Rao AV and Balachandran B, in “Antioxidants and
• cardiovascular dusease”, K. M. Nath R, Singal PK, Eds.), in press, Narosha Publishing House, 2003
• Rao AV and Shen HL, Nutr Res 1125 (2002) Paran E and Engelhard Y, Proceedings of the 16th Annual Scientific Meeting of the Society of Hypertension, San Francisco, USA, (2001
• Packer L and Packer L, “Oxidative stress, antioxidants, aging and disease,” p. 1. Birkauser Verlag, Basel, Switzerland, 1995
• Cohen G, in “Oxygen Radicals and Tissue Injury”, B. Halliwell Ed.; Federation of American Societies for Experimental Biology, Maryland, Maryland, 1988, p.130
• LaVecchia C, Proc Soc Exp Bio Med 218 125 (1997)
• Giovannucci E, J National Cancer Institute 91 317 (1999)
•  Franceschi S, Bidoli E, La Vecchia C, Talamini R, D’Avanzo B, and

 

© כל הזכויות שמורות ל-Wfit. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם ולעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש ובכתב מצוות האתר.

 

 

 

About qtech

Check Also

קריאטין – מה זה?

  קריאטין – מה זה? כתב: איתן קטן, מאמן כושר אישי ויועץ לתזונת ספורט   …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *