Home / אימונים / אימונים-מלאות / אימון פונקציונלי – מהו?

אימון פונקציונלי – מהו?

אימון פונקציונלי

אימון פונקציונלי – מהו?

העולם המערבי המודרני שלנו, הידוע באורח החיים הלחוץ והישיבני, הופך אותנו לפעילים פחות ולחוצים יותר, וכתוצאה מכך אנו חשופים להשמנה, פגיעות ופציעות. עם זאת חשוב לנו לא רק להיראות טוב אלא גם להיות בריאים, מאוזנים וחיוניים יותר. האימון הפונקציונלי מהווה לפתרון מצוין עבור אלו הרוצים למנוע את הסיכונים הבריאותיים באורח החיים המודרני ובנוסף רוצים להיראות טוב. אז מהו אימון פונקציונלי, מהם יתרונותיו ועקרונתיו?
כתבת: מיכל צ'רנינסקי, תזונאית קלינית ומאמנת כושר אישית

רובנו מודעים לכך שהדרך ל"אושר" כרוכה בעבודה קשה, לעיתים אף שיעמום ונזק גופני, הגורמים לבסוף לבעיות התמדה, ולכן מחפשים אחר פתרונות קסם מהירים ותרופות פלא. כתוצאה מכך אנו מושפעים מטרנדים כמעט בכל תחום בחיים. אין ספק שאין פתרונות בזק ואין קיצורי דרך להשגת המטרה, אך הנה דוגמה לאימון חדש ויעיל בתחום הכושר, המגיע אלינו דווקא מהחזרה לימי האדם הקדמון, ומאפשר לנו מינימום מכשור, זמן ביצוע יחסית קצר (20-60 דקות), הנאה ומקסימום תוצאות.  מדובר אמנם באינספור יתרונות אך אל תסיקו בין השורות שקל יהיה לכם – בכלל לא בטוח.
אם כן, האימון החדש בתחום הכושר הוא מהפיכת האימון מקלאסי לתפקודי – פונקציונלי. עד לאחרונה ברוב חדרי הכושר היתה מקובלת שיטת העבודה הקלאסית על מכשירים ומשקולות, כזו המוכרת לאלו מכם שחדרי הכושר לא מאיימים עליהם – סטים וחזרות קבועים, לרוב במספרים של 15*3,  ואילו רק בשוק הפרטי היה ניתן לראות גיוון באימונים ודגש על אימון הגוף כמכלול. יש לציין כי האימון הפונקציונלי היה קיים מאז ומעולם וייתכן שפלאשבקים מתקופת בתי הספר יזכירו לכם אותו: אימון מחזורי (המוגבל בזמן) בצורת תחנות.
כיום ניתן לראות כי התודעה לגבי יתרונות האימון הפונקציונלי פרצה מחדש והגיעה גם לחדרי הכושר.
אימון מסוג זה משלב עקרונות מעולם הפיזיותרפיה והשיקום, הפילאטיס, היוגה ואף האימון הגופני הקלאסי. לרוב מזוהה האימון בשימוש באביזרים לשיפור שיווי המשקל (פיתה, פיטבול, בוסו, וכד'), גומיות כוח (TRX, ג'ים סטיק, וכד'), שקי חול, כדורי כוח, משקוליות מסוג קטלבלס וכדומה, אך הוא לא מחייב את שימושם. הוא גם לא מחייב שהפעילות תהיה דווקא בחדר הכושר. הוא מחייב תשובה לשאלה אחת פשוטה: "במה יתרום לי האימון בחיי היומיום?"
במה מדובר?  שמו של האימון נגזר מהמילה 'פונקציה'. לטובת מי שלא זוכר את שיעורי המתמטיקה אסביר כי המונח משמש ככלי לביטוי תלות בין משתנים שונים, כאשר התלות בין המשתנים בעצם מקשרת ומשייכת ביניהם. בתחום אימוני הכוח השילוב הוא בין מערכות התנועה: מערכת השרירים, העצבים ושיווי המשקל.  בנוסף, המונח מתייחס גם לתפקודיות: שילוב עבודה על מספר קבוצות שרירים דרך תרגילים המחקים תנועות ומשימות מחיי היומיום שלנו, בטווח תנועה מלא (של תנועה שלמה), והוא מתייחס לעקרון שחלוקה שלא מתחברת לתנועה אחת אינה משפרת את יעילות התנועה.
מקורה של השיטה במכוני פיזיותרפיה ושיקום, בהם נצפו שיעורי שיפור גבוהים ועמידה טובה יותר של המטופלים במטרות היומיומיות, ולכן בעבר היה נהוג לחשוב שאימון מסוג זה מיועד לאוכלוסיית מסויימות בלבד, אך כיום ידוע כי שיטת האימון הפונקציונלי מתאימה עצמה לכל אדם, בכל גיל ובכל רמת כושר, בהתאם למטרתו, ולכן אינה נשארת בגבולות תחום השיקום בלבד, אלא מיועדת למגוון רחב של אוכלוסיות, החל מילדים ונוער ועד למבוגרים, ספורטאים, אנשי צבא, יחידות משטרתיות ואף נשים בהריון.

אימון פונקציונאלי קטלבלס

אימון פונקציונלי – מהות השיטה, עקרונותיה, יתרונותיה וחסרונותיה

כידוע, באימון כוח קלאסי אנו מבצעים התנגדות במטרה לגרום לגירוי של השרירים בגופנו. באימון מסוג זה אנו מתמקדים במטרה אחת בלבד: ירידה באחוז השומן וחיטוב הגוף או הגדלת מסת השריר באמצעות חיזוק שרירים בודדים.
אימון זה אמנם נמצא יעיל לגדילה ועיבוי שריר בודד (אם אתם מתאמנים לתחרות פיתוח גוף…) אך ברוב התרגילים אין תיאום בין שרירי ולכן העבודה הינה מבנית בלבד ואין שיפור תנועתי. כאן נכנסת לתמונה הגשמיות והגמישות. התרגילים המבוצעים על המכונות מוגבלים לזוית תנועה קבועה המותנית במסלול התנועה של המכשיר, שאינה מאפשרת תנועה חופשית. התנועה הינה סימטרית מבחינת לחצים על עמוד השדרה או במילים אחרות: מדובר בעבודה שווה על חלקי הגוף הימני והשמאלי, וכשאתם עולים במדרגות עם הקניות ביד אחת רצוי שלא תושפעו מכל מכשול קטן בדרך. ואם אתם רוצים לחבק מישהו, זה יהיה יותר קל כשהשרירים לא נוקשים.
כמו כן, רוב התרגילים מבוצעים כאשר שרירי היציבה (לרוב הגב) מיוצבים על ידי כוחות חיצוניים – ישיבה על כיסא, ספות כוח, מכשירים ייעודיים וכדומה. בנקודה זו יש להבין כי היתרון מצוי בחסרון.  פעולה מסוג זה אמנם אינה יוצרת עומס מיותר על חלקי גוף אחרים, כך שאדם הסובל מבעיות אורטופדיות בגב כגון פריצת דיסק, יהיה מסוגל לבצע את התרגילים, אך אדם בריא, יאבד את יכולתו להפעיל את שרירי היציבה של הגוף, דבר שיגרום בסופו של דבר להיחלשותם, וכתוצאה מכך לבצע פחות טוב פעילות יומיומיות הדורשות תיאום שרירי ואיזון שיווי המשקל.
האימון הפונקציונלי, לעומת זאת, הדוגל בשיטת אימון משולבת בין מערכות תנועה, מאמן מספר תנועות ולא שריר בודד, בדומה לתנועות שאנו נדרשים לבצע בחיי היומיום שלנו.
ביצוע התנועות המורכבות דורש מהגוף להפעיל יותר קבוצות שרירים ובמיוחד שרירים מייצבים, ולכן דורש יציבה ויציבות. היציבות מתבטאת ביכולת של הגוף לשמור על שיווי משקל ועל מרכז הכובד שלו.  היציבה מתייחסת לארגון הגוף ו"סידור" איברי הגוף השונים אחד ביחס לשני.   האימון שם דגש מיוחד על הגדלת טווחי התנועה, גמישות המפרקים ומתיחת השרירים והרקמות הרכות. למעשה מדובר בהפעלה ותזמון בין שרירים פנימיים, כנגד הכוחות החיצוניים, במטרה לשמור על המפרקים השונים ובעיקר על עמוד השדרה.

השרירים המייצבים את עמוד השדרה נקראים שרירי ה- core  ("ליבה") והם מורכבים מקבוצת שרירי הבטן העמוקים (רחב בטני, אלכסונים פנימיים וחיצוניים, שרירים ישרים), זוקפי הגו, הסרעפת וקרקעית האגן, ובנוסף שרירים מייצבים במפרקי הכתף והברך. רק על מנת לסבר את האוזן – שריר הרחב בטני של הבטן ושרירי זוקפי גו חזקים יקנו לנו יציבות רבה יותר בביצוע התרגילים וכפועל יוצא יאפשרו לנו להתנהל בצורה טובה יותר בפעולות היומיומיות כגון: ישיבה ממושכת, עמידה הליכה, קימה ממצב ישיבה לעמידה, עליה וירידה במדרגות, הרמה (חפצים, ילדים..), עבודות ניקיון שגרתיות בבית ואף פעולות הקשורות דווקא לשעות הפנאי כגון ריצה וגלישה. ולכן, אימון מסוג זה, אשר מאפשר לאזן בין קבוצות שרירים שונות, עשוי לתרום במניעת פציעות, שיפור היציבה וכתוצאה מכך אף שיפור הופעתנו החיצונית.
יתרון נוסף מצוי באלמנטים חשובים לא פחות: גיוון וכתוצאה ממנו הנאה רבה יותר ברוב המקרים. אימון פונקציולי, בניגוד לאימון הקלאסי המכיל כמות מוגבלת של תרגילים, מאפשר אינספור "המצאות וחידושים": מגוון בלתי נלאה של תרגילים הכוללים שימוש באמצעים רבים, המשלבים עבודה על כל חלקי הגוף, ומאפשרים שיפור של מרכיבי הכושר השונים: שיווי משקל, קוארדינציה, זמן תגובה, כוח מתפרץ, שריר יציבה ויציבות, ואף כוח, סיבולת וחוזק השריר. בהמשך לכך, כדאי לדעת שלא נדרשים אמצעים מיוחדים ומכשירי כושר מפוארים. מרבית האימונים הפונקציונליים מנצלים בצורה טובה יותר את הסביבה החיצונית ולכן מתאימים לכל מקום, בניגוד לאימונים הקלאסיים מחדרי הכושר שדורשים מאיתנו להיות בסביבה סטרילית עם "נוף" ידוע מראש.
ואם כל יתרונות אלו עדיין לא גורמים לכם לקום מהספה, כדאי שתדעו שככל שיותר שרירים פועלים בתרגיל, כך אנו מייעלים את עצמנו, חוסכים זמן ומגבירים את ההוצאה הקלורית.

  לסיכום

גישת האימון הפונקציונלי נועדה לחזק ולשפר מספר מערכות תנועה בו זמנית, בדגש על שיפור יכולת התנועה בתפקוד היומיומי, במטרה להשגת אורח חיים בריא יותר, ו/או בענפי ספורט שונים בהתאם למטרת המתאמן, ומכאן מגיע הצורך המהותי לשלב אותו באימונים. עם זאת, אין להתעלם מכך שקיימת סכנה לבריאות המתאמן ולכן יש לדאוג שעצימות האימון ומורכבות התרגילים לא תביא לנזק יותר מאשר תועלת. על מנת לעשות זאת יש להתייעץ במאמנים מוסמכים, לבדוק מהי המטרה האישית ולהקפיד על הכוונה והתאמה ממוקדת למטרה. יש להתייחס בקפידה לעקרון ההדרגתיות באימון ולהתחשב בגורמים הבאים: גיל, מבנה גוף, רמת הכושר, רמת הזריזות והכוח, בעיות תפקודיות – כאבים במפרקים השונים, עיסוק יומיומי במידה ויש ושגרת היום. בנוסף, כדאי לדעת שתרומת האימון הפונקציונלי תהיה רבה יותר בשילוב עם פעילות אירובית כגון: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים ושחייה.

© כל הזכויות שמורות ל-Wfitness – כושר לנשים. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם ולעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש ובכתב מצוות האתר.

 

 

About qtech

Check Also

אימוני כושר קבוצתיים – עד כמה זה תורם?

  ? אימוני כושר קבוצתיים: עד כמה זה תורם?     אימוני הכושר בקבוצות, החלו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *