Home / בריאות ותזונה / דיאטות – כל מה שרציתם לדעת

דיאטות – כל מה שרציתם לדעת

 
 

דיאטות – כל מה שרציתם לדעת

 

 

דיאטות

כמה פעמים שמעתם את המילה דיאטה? וכמה פעמים נתקלתם בכל כך הרבה דיאטות? שיטות ותאוריות שונות ואתם בטח מבולבלים. מה לאכול? כמה ומתי? דיאטת אטקינס, דיאטת לחם או לפי סוג דם? המאמר הסיקור הבא יעשה לכם סדר בדברים.

דיאטת אטקינס

דיאטת אטקינס הינה דיאטה דלת פחמימות, רוויה בחלבונים ובשומנים. המטרה –  לגרום לגוף לדלל את מאגרי הגליקוגן (הצורה שבה פחמימות מאוכסנות בגוף) ולסגל אותו למצב הנקרא קטוזיס, שבו הגוף שורף שומן כמקור אנרגיה עקב החוסר בגליקוגן.

ומה עם פעילות גופנית?
לא תמיד אפשרית במצב זה עקב חוסר הסתגלות לתפריט דל פחמימות ותפקוד בקטוזיס לאורך זמן.

דיאטת לחם

התיאוריה- אכילת פחמימות מורכבות תורמות להגברת רמות הסרטונין המספקים תחושת שובע, מונעים את הדחף למתוק והתקפי הרעב. בנוסף, לסרטונין יש השפעה חיובית על מצב הרוח. תיאורית הדיאטה אומרת שהדיאטה תורמת לשיפור מצב הרוח, עליה במוטיבציה ובאנרגיה היומיומית שתשפיע על הרצון להמשיך בתהליך הדיאטה.

עיקרון הדיאטה- דיאטת לחם מתבססת (איך שלא?) על אכילת פרוסות לחם לכל אורך היום- עד 12 פרוסות לחם קל לנשים ו-16 פרוסות לחם קל לגברים במטרה לשמור על רמות יציבות של סוכר בדם. בדיאטת לחם מותר להמיר את הלחם בפחמימות מורכבות שונות כגון שיבולת שועל, אורז חום או פסטה.

דיאטה לפי סוג דם

התיאוריה –  הרכב גופם של בני האדם אינו זהה ובשל כך קיים הצורך להתאים צריכתם של מזונות ספציפיים שלהם תגובה כימית חיובית עם סוג אדם של אותו אינדיבידואל. במילים אחרות –  לאכול את מה שגופך נועד לאכול. ע"י אכילת מזונות לפי סוג דם, הוגה הדיאטה טוען שיחול שיפור בבריאות הכללית.

דיאטה לפי סוג דם וכושר גופני – הוגה הדיאטה ממליץ לשלב פעילות גופנית כחלק משגרת היום יום, עקב החיוניות שבה לשמירה על בריאות תקינה והפגת לחצים נפשיים. כמו כן, לכל סוג דם יש תרגילים המתאימים יותר עבור בריאות הגוף ובנוסף ישנם המלצות לעצימות הפעילות ומשך הזמן שלה.

דיאטת כרוב

עיקרון – הקפדה על הדיאטה במשך 7 ימים בלבד, שבהם הצריכה העיקר היא כרוב/ מרק כרוב ומעט מאוד חלבונים ושומנים בכדי לגרום לירידה מהירה במשקל.

דיאטת כרוב וכושר גופני – עקב צריכה קלורית ירודה לא מומלץ לבצע פעילות גופנית ביחד עם הדיאטה. כאבי ראש, עייפות, תשישות, פציעות…

דיאטת דוקאן

עיקרון – דיאטה המורכבת מ-4 שלבים, כאשר עיקר המזון מגיע מ-חלבונים, מעט מאוד פחמימות וכמות מינורית של שומן.

דיאטת דוקאן וכושר גופני – פעילות גופנית נחשבת למרכיב חשוב בתהליך הדיאטה. ההמלצה היא כ-20 דקות הליכה במהלך השלב הראשון ועד ל-30 דקות מהשלב השני, בכל יום.

לפרטים נוספים אודות הדיאטה הקליקו כאן – דיאטת דוקאן

דיאטת הזון- Zone Diet

עיקרון – מתבססת על תפריט המורכב מ: 40% פחמימות, 30% חלבונים, 30% שומנים בכל ארוחה.

תיאורית דיאטת הזון מבוססה על רמות אינסולין גבוהות, הורמון המסייע בשמירה על שליטה ברמות הסוכר בדם ותורם גם לאחסון השומן בגוף. ע"י שמירה על רמות סוכר יציבות כהרגל, הגוף ישרוף שומן באופן יעיל יותר וגמו כן גם הירידה במשקל.
לפרטים נוספים הקליקו כאן – דיאטת הזון

The Zone Diet works on the theory that excess insulin, a hormone that helps control our blood sugar levels, makes us fat and keeps us fat. By closely regulating our blood sugar levels and therefore keeping our levels of insulin in a tight ‘zone’, the body burns fat more efficiently so that we lose weight.

דיאטת פירות

עיקרון – דיאטה המיועדת לאנשים צמחוניים וגם טבעוניים. בדיאטת פירות חל איסור לצרוך כל מאכל מן החי- בשר, עוף, ביצים, דגים, מוצרי חלב וחלקם הקיצוני נמנע גם מצריכת דבש.  מה כן אוכלים? פירות, אגוזים, זרעים וכל חלק מהצמח שניתן ללקט מבלי לגרום נזק לצמח. דוגמה לפירות וחלקי צמח מותרים למאכל – תפוח, אגס, תפוז, שעועית, אפונה, קישוא, דלעת, דגנים, זרעים, אגוזים וכדומה.

דיאטת פירות ופעילות גופנית  –

 

דיאטת – HCG דיאטת התרסיס

מה זה     ?HCG
הורדמון גונדוטרופין שלייתי אנושי, מיוצר ע"י השליה אחרי הביוץ ובתקופת ההיריון.

עיקרון הדיאטה – צריכה קלורית יומית של 500 קלוריות ביום שמקורם בחלבון רזה (דל שומן ופחמימות) ובנוסף לזריקת ההורמון (HCG) במינון של 125 מ"ג ליום, או צריכת תרסיס "אצות" המדמה את פעילות ההורמון.
התאוריה –  הגוף ישרוף שומן שנאגר בגוף למטרות אנרגיה בעוד שה-HCG  מונע את פירוק רקמות שריר. בנוסף, משווקי הדיאטה מבטיחים ירידה של עד 15 קילו תוך 30-40 ימים. מדהים, לא? חבל שפועל, זה לא מדויק. אם מתרחשת ירידה חדה שכזו במשקל, זו לא ירידה מוחלטת בשומן אלא הרבה נוזלים ורקמות שריר. בעקבות כך, ברוב המקרים המשקל יחזור לקדמותו לאחר סיום הדיאטה.
פעילות גופנית ודיאטת -HCG עקב צריכה קלורית דלה מאוד לא מומלץ לבצע פעילות גופנית. הסיכון לכאבי ראש, בחילות, עייפות, תשישות ופציעות ספורט עולה על התועלת.
למידע נוסף אודות הדיאטה ולמה לא כדאי לנסות אותה, הקליקו כאן- דיאטת HCG

דיאטת חלבונים 

ישנן שיטות שונות של דיאטות חלבונים.
המשותף לכולן: התבססות על חלבון כמקור תזונתי עיקרי.
השוני: חלק מדיאטות החלבונים כוללות גם אכילת שומנים מסוימים במידה רבה וחלקן האחר יימנעו מכך.

פעילות גופנית ודיאטות חלבונים: ברוב המקרים ובעיקר בדיאטות החלבונים שאינן מתבססות גם על שומנים, לא מומלץ!

 

דיאטת אורז

התיאוריה – לאחר מחקר שערך הוגה הדיאטה בנושא שכיחותן של מחלות כגון יתר לחץ דם, סוכרת, השמנה  ומחלות נוספות, הוא הבחין כי השכיחות בסובלים ממחלות אלה באנשים האוכלים אורז הינה קטנה מאוד.

עיקרון –  דיאטה שאורכת כחודש או קצת יותר ומיועדת לירידה מהירה במשקל.  דיאטת אורז מתבססת על אכילת אורז, פירות, ירקות, מיצים, סוכר ובחלק מהמקרים גם תיסוף של ויטמינים ומינרלים. צריכת השומנים דלה מאוד ונושקת לכמה גרמים בודדים, צריכת החלבון הינה כ-15-20 גרם וצריכת הפחמימות מגיעה עד ל-150 גרם ביום.

 

דיאטת אשכוליות 

עיקרון- דיאטה המתבססת בעיקר על אכילת אשכוליות ומעט חלבונים (בשר בעיקר) במטרה לגרום לירידה במשקל.

תיאוריה – אכילת אשכוליות תורמות לירידה במשקל בכך שהן מהוות לזרז בתהליך שריפת השומן. בנוסף, הוגה הדיאטה מדגישים שלא לוותר על אכילת ארוחת בוקר המכילה אשכוליות/ מיץ אשכוליות, ביצים, בשר חזיר וסלט מתוך טענה שהשילוב הנ"ל תורם לשריפת השומן.

 

דיאטת פליאו – דיאטת האדם הקדמון

עיקרון דיאטת פליאו / תזונה פליאולתית- אכילת מזונות שהיו נגישים לאבותינו הקדומים. לדיאטת פליאו יש כמה גישות אך כולן דלות פחמימות ואוסרות כמעט על צריכת אותם מזונות והם: דגנים (לחם, אורז, פסטה…), קטניות (שעועית, קינואה, אפונה…), סוכר מכל סוג שהוא (פרט לפירות), מוצרי חלב ועוד מאכלים השנויים במחלוקת כמו תפוחי אדמה, מלח, אלכוהול.
מה כן אוכלים? הרבה עופות, בשרים, ביצים, דגים, שומנים (לא כולם) ירקות ופירות (לא כולם) במטרה שהגוף יהיה בקטוזיס ותהליך הפקת האנרגיה יגיע משומן ולא מגלוקוז- פחמימות.

תיאוריה – גנטיקת האדם מסתגלת טוב יותר כאשר הוא צורך מזונות שהיו נגישים לאבותינו הקדמונים לפני המהפכה החקלאית.
למידע נוסף אודות הדיאטה ולמה לא כדאי לנסות אותה, הקליקו כאן- דיאטת פליאו

דיאטה קטוג'נית   

עיקרון דיאטה קטוג'נית – דיאטה המתבססת על אכילת חלבונים ושומנים, וכמות מינורית מאוד של  פחמימות. המטרה הינה לגרום לגוף להיכנס לקטוזיס, מצב שבו הוא משתמש בחומצות שומן למטרות של אנרגיה, במקום בגלוקוז (פחמימות).

דיאטת מיצים

עיקרון – דיאטה המתבססת על ירקות ומיצים מירקות בלבד.

התיאוריה – תכולת הסוכרים בירקות הינה כמחצית מזו המצויה בפירות ובנוסף הירקות מכילים אנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון), סיבים תזונתיים ועשירים בויטמינים ומינרלים החיוניים החיוניים לבריאות אופטימלית.

 

© כל הזכויות שמורות ל-Wfitness. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם ולעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש ובכתב מצוות האתר.

 

 

 

About qtech

Check Also

מי צריך מאמן כושר אישי

  מי צריך מאמן כושר אישי? כתב: איתן קטן, מאמן כושר אישי ויועץ לתזונת ספורט …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *